Opakowania to wyroby o określonej konstrukcji. Mają za zadanie przede wszystkim zabezpieczać towar bądź też otoczenie podczas transportu lub przechowywania. Oprócz tego opakowania spełniają także funkcję narzędzia marketingowego poprzez pobudzanie estetycznym wyglądem oraz danymi o produkcie do nabycia towaru.
Opakowania zostały podzielone na grupy uwzględniając: opakowania jednostkowe chodzi tutaj o opakowania pojedynczych produktów. Zazwyczaj stosuje się je w obrocie detalicznym. Kolejna grupa to opakowania zbiorcze, takie które są opakowaniem dla dwóch opakowań jednostkowych. Stosowane w transporcie i magazynowaniu. Ostatnia grupa to opakowania transportowe, które są opakowaniami produktów luzem bądź opakowań jednostkowych.
Towaroznawstwo jest nauką zajmującą się badaniem i oceną właściwości użytkowych towarów, w tym m.in. opakowań. Wyróżnia trzy podstawowe funkcje opakowania jak: techniczną, która umożliwia dystrybucję, czy ochronę produktu przed wpływem niekorzystnych czynników zewnętrznych. Funkcja ekonomiczna obejmuje z kolei relację kosztów wytworzenia opakowania do kosztów wytworzenia towaru. Ostatnia funkcja wyróżniona przez towaroznawstwo to estetyczno-marketingowa. Stanowi przede wszystkim wartość estetyczną opakowania i ma zachęcić do nabycia konkretnego towaru.
Opakowania mogą być wytworzone z różnych materiałów: papieru, kartonu, szkła, metalu, plastiku itd. Dla przykładu można podać, iż opakowania metalowe to np. beczki, puszki, skrzynie. Bardzo często stosowane jako opakowania wielokrotnego użytku. Ich zaletami jest duża wytrzymałość mechaniczna, odporność na korozję i bardzo łatwo można nakładać na nie rysunki. Najliczniejsze zastosowanie mają opakowania papierowe. Mogą być wykorzystywane jako miękkie i sztywne.