Zastosowanie kompozytów dla kolei

Materiały kompozytowe odgrywają coraz większą rolę w różnych gałęziach przemysłu także w kolejnictwie. Producenci sukcesywnie zwiększają ich udział nie tylko w wyglądzie ale także w konstrukcjach pociągów. Z tego ze względu branża ta coraz bardziej się rozwija. Kolej bardzo dużo korzysta na zastosowaniu materiałów kompozytowych. Dzięki nim ciężar pociągu byłby mniejszy o 20 a nawet 30 %. Jakie zastosowanie maja materiały kompozytowe dla kolei? Oto odpowiedź.
Materiały kompozytowe - jakie mają zastosowanie w kolejnictwie?
Materiały kompozytowe są przyszłością branży transportowej. Świetnie sprawdzają się w lotnictwie, ale także w kolejnictwie. Głównym zamierzeniem dzisiejszych konstruktorów taboru kolejowego jest zwiększanie prędkości pociągów, co wiąże się z obniżaniem wagi poszczególnych elementów, właśnie ze względu na to konstrukcje z kompozytów mają dużą przewagę nad konstrukcjami stalowymi i cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów. Wiele firm produkuje kompozytowe podzespoły oraz tworzywowe części dla kolei.
Z kompozytów w kolejnictwie wytwarzane są:
- elementy zewnętrzne i wewnętrzne pociągów, tramwajów, ciężarówek, autobusów i pojazdów użytkowych,
- wyłożenia modułowej zabudowy wnętrz i poszycia (panele ścienne, okienne, podłogowe, sufitowe),
- osłony zewnętrzne, nadkola, klapy bagażnika,
- przednie i tylne ściany czołowe autobusów, zderzaki,
- laminatowe elementy kabin WC,
- pulpity maszynisty,
- wyposażenie (szafki, stoliki, półki itp.),
Technologie wykorzystywane do produkcji kompozytów dla kolei
Producenci kompozytów dla kolei realizują badania nad udoskonalaniem oferowanych kompozytów. Prace te najczęściej prowadzone są wraz z konstruktorami, użytkownikami oraz podwykonawcami branży kolejowej, producentami z branży kompozytowej w przemyśle lotniczym i kosmicznym oraz z innych dziedzin przemysłu, a także laboratoriami państwowymi, szkołami wyższymi i uniwersyteckimi centrami badawczymi.
Stosowane technologie to między innymi:
- wykonanie laminatu poliestrowo-szklanego, epoksydowo-szklanego, fenolowo-szklanego metodą laminowania ręcznego,
- wykonanie laminatu metodą infuzji,
- wtrysk tworzyw termoplastycznych,
- prasowanie tworzyw termoutwardzalnych,
- wulkanizacja części gumowych,
- termoformowanie próżniowe tworzyw,
- malowanie natryskowe tworzyw.
Dodaj komentarz